ОПИС ДОКУМЕНТУ
Автор: | Гончар Михайло Васильович, депутат Каховської міської ради VІІІ скликання |
---|---|
Дата: | 27.10.2021 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 88
Про звернення депутатів Каховської міської ради
до Президента України, Верховної Ради України
та Кабінету Міністрів України щодо неприпустимості
грубого наступу на фінансову спроможність
місцевого самоврядування
З метою захисту конституційних прав територіальних громад на реалізацію самоврядних повноважень, керуючись статтею 140 Конституції України, статтями 10, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламентом Каховської міської ради VIІI скликання, міська рада
вирішила:
1. Підтримати звернення депутатів Каховської міської ради до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо неприпустимості грубого наступу на фінансову спроможність місцевого самоврядування.
2. Доручити керуючому справами виконкому В. ЧЕРНЯВСЬКОМУ направити звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань прав людини, законності, депутатської етики та регламенту (О. РАДІОНОВА).
Міський голова Віталій НЕМЕРЕЦЬ
Додаток до рішення
сесії міської ради
від____________№ ________
Президенту України
В. ЗЕЛЕНСЬКОМУ
Верховній Раді України
Кабінету Міністрів України
Звернення Каховської міської ради
до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо неприпустимості грубого наступу на фінансову спроможність місцевого самоврядування
Ми, депутати Каховської міської ради стурбовані щодо намірів підірвати фінансову спроможність місцевого самоврядування та ігнорування базових норм Європейської Хартії місцевого самоврядування.
Зокрема, законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№6062) – це спроба поховати фінансову децентралізацію і інфраструктурні проекти на місцевому рівні, це спроба нової централізації.
Цим проектом передбачається ліквідація з 2023 року бюджету розвитку місцевих бюджетів, що є катастрофою для територіальних громад. Джерела доходів бюджету розвитку планується закріпити за загальним фондом місцевих бюджетів. Це означає, що громади не зможуть зберігати кошти на депозитних рахунках, не зможуть належно планувати розвиток. Адже саме з бюджетів розвитку фінансуються капітальні видатки громад, які спрямовуються на: соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних проектів, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об'єктів соціально-культурної сфери – шкіл, дитсадків, лікарень, житлово-комунального господарства, будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів, придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги, тощо. Ліквідація бюджетів розвитку означає, що замість капітальних, інфраструктурних видатків на місцевому рівні ми побачимо, як за ці цільові кошти бюджетів розвитку буде лататися «поточка» місцевих бюджетів. Як наслідок через недофінансування місцевих бюджетів з Держбюджету.
Ще один фінансовий удар по громадах проекту №6062 – пропонується новела ч. 2 ст. 45 Бюджетного кодексу, згідно з якою «повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до Державного бюджету, здійснюється в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку». Це дуже зручно – «помилково» забрати гроші в громади і хай потім громади чекають, коли гроші з’являться на казначейському рахунку. Подібні практики були лише при режимі Януковича.
Наступне «покращення» проекту №6062 – змінами до частини четвертої статті 103-2 Бюджетного кодексу передбачається залишки коштів за освітньою субвенцією, що не використані протягом наступного бюджетного періоду, вилучати до державного бюджету. Тобто, органи місцевого самоврядування повністю демотивуються в оптимізації використання цієї субвенції.
Законопроектом № 6062 пропонується також доповнити Земельний кодекс (Розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення») п. 53, яким «установити, що у 2022 році надходження від викупу земельних ділянок державної та комунальної власності, передбачених пунктом 61 Перехідних положень Земельного кодексу України, зараховуються: 70 відсотків до спеціального фонду державного бюджету та спрямовуються на розвиток та поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених систем за рішенням Кабінету Міністрів України (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм), погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету; 30 відсотків до бюджету розвитку місцевих бюджетів». Це грубе порушення засад місцевого самоврядування: чому кошти від продажу земель комунальної власності на 70% мають зараховуватися до Держбюджету?
І ще одна груба антисамоврядна норма проекту №6062 – запропоновані зміни до пункту 21 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного Кодексу, за якими погашення заборгованості за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, здійснюється «у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України». Сьогодні передбачено законодавче врегулювання погашення цієї заборгованості. Нагадаємо, йдеться про те, що ця заборгованість виникла за режиму Януковича через недофінансування місцевих бюджетів і тепер Кабміну надається право встановлювати порядок, як громади мають цю заборгованість погашати. Тобто, місцеві бюджети при Януковичу змусили взяти на себе цю заборгованість, бо держава не платила по рахунках, а тепер пропонується громадам «погасити» цю заборгованість.
Врешті, згідно з проектом №6062, місцеві ради перетворюються в статистів формування місцевих бюджетів, бо Міністерство фінансів і посадовці місцевих державних адміністрацій отримують повноваження зупиняти рішення місцевих рад про бюджет.
Ми, депутати Каховської міської ради вимагаємо:
Від Кабінету Міністрів України:
відкликати проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реестр. № 6062) на доопрацювання з метою виключення з цього проекту дискримінаційних норм по відношенню до місцевого самоврядування.
Від Голови Верховної Ради України:
у разі розгляду проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реестр. №6062) озвучити в залі позицію нашої Ради та не використовувати під час голосування словосполучення «прошу підтримати та проголосувати».
Від Президента України:
Повернутися до виконання функцій гаранта Конституції України, не допускати порушення через «підконтрольні» Кабінет Міністрів чи фракцію у Верховній Раді міжнародних зобов’язань України, зокрема Європейської Хартії місцевого самоврядування та, у разі прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реестр. №6062) скористатись правом вето.
З повагою –
секретар ради Ірина ГОНЧАРОВА