Відповідно до Законів України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні", "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні", керуючись ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” міська рада,
В И Р І Ш И ЛА:
1. Стан виконання Програми розвитку малого підприємництва в м. Каховці на 2017-2019 роки вважати виконаним на задовільному рівні (додається).
2. Затвердити Програму розвитку малого і середнього підприємництва в м. Каховці на 2020 - 2022 роки (додається).
3. Відділу економіки, комунального майна та землі забезпечити виконання основних заходів програми.
4. Міському фінансовому управлінню (Гончаров О.А.) забезпечити фінансування заходів Програми розвитку малого і середнього підприємництва в м. Каховці на 2020 - 2022 роки.
5. Відповідальність за виконання цього рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Перемежка А.В.
6. Хід виконання рішення заслухати у ІV кварталі 2020-2022 років.
7. Контроль за виконанням рішенням покласти на постійну депутатську комісію з питань економіки, промисловості, транспорту, торгівлі, зв’язку та підприємництва (Тернавський О.В.).
Міський голова А. А. Дяченко
Додаток
до рішення сесії
_____________ № _______________
ІНФОРМАЦІЯ
про хід виконання Програми розвитку малого і середнього підприємництва в м. Каховці на 2017-2019 роки.
Підприємницька діяльність є фундаментом соціально-економічного зростання міста, джерелом створення нових робочих місць, насичення ринку вітчизняними товарами і послугами, основою для формування середнього класу. Отже, створення сприятливих умов, необхідних для стабільного та ефективного розвитку сфери підприємництва, залишається одним із пріоритетних завдань діяльності міської ради.
Головним механізмом реалізації державної політики підтримки малого і середнього підприємництва на рівні міста є Програма розвитку малого і середнього підприємництва у м. Каховці на 2017 - 2019 роки, затверджена рішенням Каховської міської ради від 22.12.2017 р № 902/49, реалізація якої передбачає ряд заходів з впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності, формування інфраструктури підтримки підприємництва, інформаційне забезпечення малого підприємництва у місті.
Реалізація місцевої регуляторної політики відділами та управліннями Каховської міської ради спрямована на забезпечення виконання завдань, визначених чинним законодавством в сфері державної регуляторної політики.
З метою забезпечення відкритості регуляторного процесу рішенням сесії Каховської міської ради від 29.11.2018 року № 1377/64 затверджено План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2019 рік. Відповідно до чинного законодавства розроблено та прийнято 2 регуляторних акти у сфері підприємницької діяльності: рішення Каховської міської ради від 20.06.2019 року № 1644/80 “Про місцеві податки та збори”та рішення Каховської міської ради від 30.05.2019 р. №1636/78 “Про встановлення ставок орендної плати за використання земельних ділянок комунальної власності на території м. Каховка” із застосуванням оновленої Методики проведення обґрунтованого аналізу впливу регуляторного акта, в якій визначено розрахунок проведення «М-тесту» (оцінки витрат та економічних вигод) відповідно до змін чинного законодавства. Регуляторні акти пройшли процедуру, визначену Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Показниками вагомої ролі малого бізнесу як інтегруючого структурного елемента системи сучасної ринкової економіки є передусім дані про його кількісні параметри. Станом на 01.10.2019 року в місті зареєстровано 2174 фізичних осіб-підприємців і 338 юридичних осіб малого та середнього бізнесу.
Структура платежів надходженнях від малого та середнього бізнесу
до бюджету міста, (тис. грн.):
2018 рік |
9 місяців 2019 року |
|
податок з доходів фізичних осіб |
95985,2 |
82788,3 |
місцеві податки і збори |
35709,9 |
28943,1 |
в т.ч. |
||
єдиний податок |
21608,2 |
18613,3 |
плата за землю |
13578,7 |
10034,7 |
інші надходження |
523,0 |
295,1 |
З метою створення зручних та доступних умов для отримання громадянами та суб’єктами господарювання якісних адміністративних послуг, забезпечення сприятливого бізнес-клімату, запобігання проявам корупції та усунення різного роду посередництва під час їх надання, підвищення рівня задоволеності замовників якістю наданих послуг, а також відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги» в місті діє Центр надання адміністративних послуг. Регулярно адміністраторами Центру надаються консультації громадянам, суб’єктам підприємницької та господарської діяльності протягом січня-вересня 2019 року адміністраторами даного центру розглянуто 6961 звернень, в тому числі 645 звернень суб'єктів господарювання. Здійснюються заходи з удосконалення функціонування центру надання адміністративних послуг, проводиться аналіз нормативно-правових актів, які регулюють порядок надання адміністративних послуг, у разі змін в законодавстві, вносяться відповідні доповнення. Адміністратори Центру підключені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань і до Державного реєстру прав на нерухоме майно. На офіційному сайті міської ради розміщена інформація щодо вимог надання адміністративних послуг, а також бланки заяв для надання адміністративних послуг та для видачі документів дозвільного характеру. В приміщенні Центру розміщені інформаційні стенди зі зразками заяв та переліком необхідних документів для отримання адміністративних послуг.
В результаті участі в Програмі «U-LEAD з Європою» щодо модернізації центрів надання адміністративних послуг в Центрі запроваджена інформаційна система “Вулик”, яка значно підвищила доступність та якість адміністративних послуг.
З метою ефективного використання існуючих ресурсів міста сформовано та постійно оновлюється база даних вільних земельних ділянок та інформація про інвестиційно-привабливі земельні ділянки, вільні приміщення комунальної та інших форм власності, які можуть бути запропоновані для здійснення підприємницької діяльності розміщується на офіційному сайті Каховської міської ради.
У місті діє затверджений рішенням сесії міської ради Перелік об'єктів комунальної власності, які можуть бути надані в оренду або відчужені на конкурсній основі суб'єктам підприємництва. Перелік постійно оновлюється в ЗМІ та на офіційному веб-сайті Каховської міської ради. Додатково на сервісі Google Maps створено карту об'єктів комунальної власності міста, які підлягають приватизації у 2019 році.
На постійній основі проводиться моніторинг ефективності використання приміщень, наданих підприємцям в оренду.
Станом на 01.10.2019 року орендодавцями комунального майна укладено 94 договори оренди. В оренді знаходиться 9959,37 кв.м комунального майна. Надходження до місцевого бюджету за оренду комунального майна склали 325,4 тис.грн.
Станом на 01.10.2019 року проведено викуп 5 земельних ділянок на суму 1356,5 тис. грн.
Рішенням сесії міської ради затверджено перелік земельних ділянок для набуття права на їх оренду на земельних торгах у 2019 році (19 ділянок).
Станом на 01.10.2019 року з 49 розповсюджувачами реклами укладено договори про тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів (до бюджету надійшло 290,5 тис.грн).
В поточному році суб'єктами господарювання введено в експлуатацію:
- Авіаційно-технічний спортивний клуб "ПРОФАВІА" - господарські будівлі і споруди для обслуговування злітно-посадкової смуги (Семенівське шосе, 4);
- ТОВ "Терра Тарса Україна" — лабораторію, за адресою вул. Південна, 4;
- ТОВ "Агротеко" - будівництво електричних мереж енергозабезпечення СЕС з встановленням комплектної трансформаторної підстанції (пров. Трубний, 5,а);
- ТОВ "Солар Фемілі КСК" - будівництво дахової сонячної електростанції "Тройка", потужністю 200 кВт (пров. Комунальний, 6);
- торгово-офісні приміщення (вул. Панкеєвська, 72; вул. Я. Мудрого, 44);
- торговельний павільйон під магазин непродовольчих товарів (пров. Кооперативний, 59).
- Будівництво магазину продовольчих товарів (вул. Панкеєвська, 108 б/1).
З метою залучення безробітних до підприємництва Каховським міськрайонним центром зайнятості на постійній основі проводиться низка заходів. Особи, які виявили намір відкрити власну справу, залучаються до участі в тематичних семінарах: «Техніки пошуку роботи», інформаційного характеру та інше. Протягом ІІІ кварталу 2019 року проведено10 семінарів з орієнтації на на підприємницьку діяльність. Профорієнтаційними послугами було охоплено 3369 чол. На семінарах фахівцями служби зайнятості надається інформація з питань започаткування власної справи, аспектів ведення малого бізнесу. Протягом січня-вересня 2019 року були працевлаштовані за допомогою центру зайнятості 356 мешканців м. Каховки. Станом на 01 жовтня 2019 року 2 мешканців м. Каховки виявили бажання скористатися правом отримання одноразової допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю.
Протягом січня-вересня 2019 року робочою групою з легалізації оплати праці та зайнятості населення було проведено 401 перевірок суб’єктів господарювання, виявлено 38 порушень трудового законодавства, складено17 актів. За складеними актами роботи робочої групи Каховською ОДПІ донараховано 30,9 тис.грн. податку з доходів фізичних осіб та єдиного податку від здійснення підприємницької діяльності, оформлено 10 найманих працівників, залучено до реєстрації 4 приватних підприємця.
Основними видами економічної діяльності малих підприємств міста, як загалом по країні, залишається оптова та роздрібна торгівля, операції з нерухомим майном, будівництво, платні послуги населенню. Це пояснюється тим, що на малих підприємствах, як правило, задіяна невелика кількість працюючих, окремі функції, що супроводжують підприємства (наприклад, бухоблік). Крім того, малі підприємства в кризові періоді не зацікавлені в розширенні своєї діяльності, особливо в сфері матеріального виробництва.
На території міста Каховка роздрібний товарооборот підприємств за січень–березень 2019р. становив 137,4 млн.грн., що на 19,9% більше рівня відповідного періоду 2018р. Особливо необхідно звернути увагу на те, що 65,9% від загального обсягу продажу (90,5 млн.грн.) продано товарів виробництва України.
Оптовий товарооборот підприємств оптової торгівлі за січень–березень 2019р. становив 242,3 млн.грн. і відбулося незначне зменшення порівняно із січнем–березнем 2018р. на 0,5%.
Переважна більшість суб’єктів малого підприємництва задіяна в сфері платних послуг населенню. Сфера побутових послуг (перукарні, салони краси, ремонт одягу, СТО, ІТ-сфера та ін.) майже на 80% формується за рахунок приватних підприємців – фізичних осіб.
Обсяг реалізованих послуг по місту у ІІ кварталі 2019 р. становив 52624,4 тис.грн., з них обсяг реалізованих послуг населенню 13635,7 тис.грн. Обсяг реалізованих послуг у розрахунку на одну особу складав 1465,9 грн.
До підприємців постійно доводиться інформація щодо змін чинного законодавства та проводиться роз’яснення вимог нормативно-правових актів. Проблемні питання в розвитку підприємницької діяльності в місті обговорювались в ході проведення 3 засідань міської Ради підприємців при виконавчому комітеті Каховської міської ради, на яких розглядались наступні питання: діяльності робочої групи з легалізації заробітної плати та зайнятості населення, встановлення місцевих податків та зборів, встановлення ставок орендної плати за використання земельних ділянок комунальної власності на території м. Каховка, визначення кращих кандидатур та нагородження підприємців до Дня підприємця.
Підприємці міста відіграють важливу роль в соціально – економічному та культурному розвитку міста за вагомий внесок в економічне, соціальне життя суспільства, стимулювання самореалізації особистості, позитивних зрушень у галузі розвитку підприємництва і в економічному середовищі у 2019 році в рамках святкування Дня підприємця було відзначено кращих суб'єктів господарювання міста Каховка у номінації “Краще підприємство” - ТОВ “Скандітекс”, “Кращий підприємець” - ФОП Шмаков Артур Миколайович, “Підприємство — Меценат” - Каховська філія АТ “Каргілл”.
Незважаючи на негативний вплив процесів, які спостерігались в Україні впродовж останніх років: погіршення фінансової ситуації, девальвація національної грошової одиниці, нестабільність банківської системи, втрата суб’єктами господарювання окремих ринків збуту продукції, розвиток малого та середнього бізнесу у м. Каховці характеризується позитивною динамікою основних фінансово-економічних показників діяльності суб’єктів малого та середнього бізнесу.
Заступник міського голови з питань
діяльності виконавчих органів ради А.В. Перемежко
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення виконкому
від №
ПРОГРАМА
РОЗВИТКУ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
В М. КАХОВЦІ НА 2020-2022 РОКИ
м. Каховка, 2019
ЗМІСТ
Вступ
1. Характеристика Програми 4
2. Стан і аналіз основних проблем малого і середнього підприємництва
в місті Каховка 6
2.1. Стан малого і середнього підприємництва в місті 6
2.2. Аналіз основних проблем малого і середнього підприємництва
в місті 9
3. Мета та основні завдання Програми 10
3.1. Мета Програми 10
3.2. Основні завдання Програми 10
4. Організація і контроль за виконанням Програми 11
5. Заходи, спрямовані на реалізацію міської програми розвитку
малого і середнього підприємництва міста Каховки на 2020-2022 роки 12
ВСТУП
Розвиток малого та середнього підприємництва є одним з стратегічних напрямів забезпечення сталого економічного розвитку. Малий та середній бізнес допомагає державі вирішувати економічні (створення конкурентного середовища, функціонування приватного капіталу, привабливість для іноземних інвестицій) та соціальні проблеми (створення додаткових робочих місць, вирішення проблем бідності).
Задля забезпечення створення сприятливого середовища для формування та функціонування суб’єктів малого і середнього бізнесу в місті розроблено «Програму розвитку малого і середнього підприємництва в м. Каховці на 2020-2022 роки» (далі -Програма)
Нормативно-правовою базою розробки Програми стали Закони України «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні»; «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні»; «Про засади державної регіональної політики»; «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України»; Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 385; Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації зазначених регіональних стратегій і планів заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 932; Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва в Україні на період до 2020 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 № 504.
Програма базується на основі аналізу сучасного стану розвитку малого та середнього підприємництва, результатів виконання попередньої міської програми розвитку малого і середнього підприємництва, визначає проблемні питання, окреслює цілі, завдання та комплекс заходів щодо їх реалізації.
1. Характеристика програми розвитку малого і середнього підприємництва
у м. КАХОВКА на 2020-2022 роки
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
|
2. |
Головний розробник програмиСпіврозробники |
Відділ економіки, комунального майна та землі Виконавчі органи міської ради, міськрайонний центр зайнятості населення, Новокаховське управління ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі Міська Рада підприємців |
|
3. |
Мета та перелік пріоритетних завдань Програми
|
- реалізація на місцевому рівні засад державної підтримки малого і середнього підприємництва та регуляторної політики; - удосконалення системи інформаційно-консультативної, навчально-методичної, ресурсної підтримки; - сприяння створенню розгалуженої інфраструктури підтримки підприємництва, вдосконалення її роботи шляхом підвищення якості та розширення спектру послуг; - сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву; - сприяння розвитку інвестиційної та інноваційної діяльності; - активізація самозайнятості та стимулювання створення нових робочих місць шляхом залучення до підприємницької діяльності незайнятого населення |
|
4. |
Очікувані кінцеві результати від реалізації Програми в динаміці змін цільових показників: |
Вихідні дані на початок дії Програми |
Очікувані результати |
1). Кількість зареєстрованих малих і середніх підприємств / кількість МіСП на 10 тис. чол.. населення |
338/94 |
350/95 |
|
2).Чисельність працюючих на малих і середніх підприємствах (осіб) |
5691 |
5900 |
|
3). Кількість фізичних осіб-підприємців |
2174 |
2240 |
|
4).Кількість фермерських господарств (одиниць) |
19 |
19 |
|
5). Надходження до бюджетів усіх рівнів від суб'єктів малого та середнього бізнесу(тис. грн.) |
130765,7 |
134358,7 |
|
6). Кількість об’єктів інфраструктури підтримки малого підприємництва (одиниць) |
3 |
3 |
|
- бізнес-центри |
- |
- |
|
- бізнес-інкубатори |
- |
- |
|
- технопарки |
- |
- |
|
- лізингові центри |
- |
- |
|
- фінансово-кредитні установи: (кредитні спілки, банківські установи) |
1 8 |
1 8 |
|
- фонди підтримки підприємництва |
- |
- |
|
- інвестиційні, інноваційні фонди і компанії |
- |
- |
|
- біржі |
- |
- |
|
- інформаційно-консультативні установи |
1 |
1 |
|
- страхові компанії |
3 |
3 |
|
- аудиторські фірми |
- |
- |
|
7). Кількість підприємців, які пройдуть підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації (осіб) |
2 |
4 |
|
8). Кількість створених нових робочих місць (одиниць) за рік |
84 |
80 |
|
5. |
Терміни та етапи реалізації Програми |
2020-2022 роки |
|
6. |
Основні джерела фінансування |
За рахунок виконавців, міський бюджет |
|
7. |
Система організації контролю за виконанням Програми |
щорічне звітування перед Каховською міською радою |
2. Стан і аналіз Основних проблем малого І СЕРЕДНЬОГО підприємництва в місті Каховка
2.1.Стан малого і середнього підприємництва в місті
Розвиток малого і середнього підприємництва, як важливий сегмент сприяння насиченості ринку товарами та послугами, створення нових робочих місць і зменшення безробіття, є одним з основних напрямів процесу модернізації вітчизняної економіки.
Незважаючи на те, що "обличчям" нашого міста є знакові підприємства (ПрАТ “КЗЕСО”, ПрАТ “Чумак”, Каховське відділення АТ “Каргілл”), справжньою основою життя є малий та середній бізнес, який представляє собою найбільш масову, динамічну та гнучку форму ділового життя. Саме в секторі малого підприємництва створюється і використовується основна маса ресурсного потенціалу міста.
Станом на 01.10.2019 року в місті зареєстровано 2174 фізичних осіб-підприємців і 338 юридичних осіб малого та середнього бізнесу.
Аналізуючи кількість малих і середніх підприємств з розрахунку на 10,0 тис. осіб наявного населення, слід відмітити, що у 2018 році становила 105 підприємств. Кількість цих підприємств з розрахунку на 10,0 тис. осіб наявного населення у порівнянні з 2016 - 2017 роками збільшилась (у 2016 році - 99 підприємств, у 2017 році – 104 підприємства).
Створення сприятливих умов для розвитку малого та середнього підприємництва в місті, підвищення його потенціалу, усунення, в межах компетенції органів місцевого самоврядування, перешкод, що стримують подальший його розвиток, сприяє збільшенню обсягів надходжень до міського бюджету від суб’єктів малого та середнього підприємництва.
Структура платежів надходжень від малого та середнього бізнесу
до бюджету міста, (тис. грн.)
2018 рік |
9 місяців 2019 року |
|
податок з доходів фізичних осіб |
95985,2 |
82788,3 |
місцеві податки і збори |
35709,9 |
28943,1 |
в т.ч. |
||
єдиний податок |
21608,2 |
18613,3 |
плата за землю |
13578,7 |
10034,7 |
інші надходження |
523,0 |
295,1 |
Основний напрямок підприємницької діяльності міста здебільшого орієнтований на торговельну діяльність. Реалізація товарів населенню здійснюється через досить розвинуту мережу об'єктів торгівлі та установ громадського харчування, яка налічує 234 магазини, 3 підприємства ресторанного бізнесу та 34 аптеки. Крім того, на території міста функціонує 2 ринки.
На території міста Каховка роздрібний товарооборот підприємств за січень–березень 2019р. становив 137,4 млн.грн., що на 19,9% більше рівня відповідного періоду 2018р. Особливо необхідно звернути увагу на те, що 65,9% від загального обсягу продажу або 90,5 млн.грн. продано товарів виробництва України.
Оптовий товарооборот підприємств оптової торгівлі за січень–березень 2019р. становив 242,3 млн.грн. і відбулося незначне зменшення порівняно із січнем–березнем 2018р. на 0,5%.
Представниками малого і середнього бізнесу обслуговується велика частина сфери споживчого ринку. Серед населення попитом користуються послуги перукарень, транспорту, пошти та зв'язку, з технічного обслуговування та ремонту автомобілів та інші.
Обсяг реалізованих послуг по місту у ІІ кварталі 2019 р. становив 52,6 млн.грн., з них обсяг реалізованих послуг населенню 13,6 млн.грн. Обсяг реалізованих послуг у розрахунку на одну особу складав 1465,9 грн.
Сфера торгівлі на даний час, є домінуючою, та водночас деяких видів послуг недостатньо (об’єктів для дозвілля дітей та молоді, готелів), або ж взагалі немає (прокат речей (крім весільних салонів), хімчистки, клінінгових послуг тощо).
Крім того, історичне походження місцевості могло б ефективно використовуватися для залучення туристів, адже туризм є однією з найбільш динамічних і конкурентних галузей. Саме такі переваги можуть сприяти розвитку бізнесу і, особливо, малого.
Одним з напрямів подальшої активізації підприємництва є підтримка інвестиційно - інноваційної діяльності суб’єктів підприємництва.
В місті так і не набули розвитку такі об'єкти інфраструктури підтримки підприємництва, як бізнес-центри, бізнес-інкубатори, фонди підтримки підприємництва. В той же час, в місті діють 11 банків, філій та відділень банків України, одним із пріоритетних напрямів діяльності яких є співпраця з представниками малого та середнього бізнесу. Проекти програм банків спрямовані на впровадження систем мікрокредитування та активізацію роботи з малим і середнім бізнесом.
Суспільна роль малого бізнесу не обмежується економічними показниками. Підприємництво реалізує одну з найважливіших функцій – працевлаштування працездатного населення. З початку 2019 року загальна чисельність працівників на малих та середніх підприємствах склала 5691 осіб, що становило 80,1 % до загальної кількості штатних працівників по місту(7100 осіб).
Важливим для розвитку підприємництва є впровадження державної регуляторної політики. Реалізація державної регуляторної політики здійснювалась у напрямку формування сприятливих нормативно - правових умов для розвитку підприємництва, недопущення обмежень, які штучно стримують розвиток підприємницької діяльності, забезпечення дотримання процедур підготовки регуляторних актів та інших заходів.
Розуміючи важливість діалогу влади і бізнесу у процесі прийняття відповідних рішень, які стосуються суб’єктів господарювання, Каховською міською радою вживаються усі необхідні заходи для виконання Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». З метою забезпечення відкритості регуляторного процесу рішенням сесії Каховської міської ради від 29.11.2018 року № 1377/64 затверджено План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2019 рік. На початку 2019 року діючий Реєстр регуляторних актів відділів і управлінь Каховської міської ради включав 14 нормативно-правових актів місцевого рівня.
Для забезпечення дерегуляції господарської діяльності та надання підприємцям і населенню своєчасних та якісних адміністративних послуг у місті діє Центр надання адміністративних послуг Каховської міської ради. Здійснюються заходи з удосконалення функціонування центру надання адміністративних послуг, проводиться аналіз нормативно-правових актів, які регулюють порядок надання адміністративних послуг, у разі змін в законодавстві, вносяться відповідні доповнення. У приміщенні ЦНАПу встановлено систему автоматизації обслуговування відвідувачів. Протягом січня-вересня 2019 року адміністраторами даного центру розглянуто 6961 звернень, в тому числі 645 звернень суб'єктів господарювання.
При виконавчому комітеті Каховської міської ради діє міська рада підприємців на засіданнях, якої розглядаються питання розвитку підприємництва, їх проблемні питанні тощо. Протягом 9 місяців 2019 року проведено 3 засідання. На засіданнях ради пропонується визначати спільні проблеми в їх діяльності, чинники, які перешкоджають в господарській діяльності, та надавати конкретні пропозиції щодо підтримки підприємництва в місті, але, на жаль, часом спостерігається не достатня активність та ініціатива підприємців.
До місцевих суб'єктів господарювання постійно доводиться інформація про проведення міжнародних та міжрегіональних виставок та ярмарків з метою залучення підприємців до участі у зазначених заходах.
Підприємницький сектор бере активну участь у суспільному житті міста. Жодного міського свята не обходиться без підтримки підприємців. На сьогодні, під час нестабільного економічного становища в країні та проведення антитерористичної операції на сході нашої держави, підприємці міста не залишилися осторонь, вони допомагали і продовжують допомагати військовослужбовцям, які на разі перебувають в гарячих точках нашої країни.
2.2. АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ПРОБЛЕМ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В МІСТІ
З метою здійснення діагностування підприємницького середовища міста, враховуючи результати опитування суб’єктів господарювання, представників інфраструктури підтримки підприємництва було проведено SWOT-аналіз.
Основні завдання SWOT - аналізу: виявлення сприятливих можливостей, визначення загроз і розробка заходів щодо знешкодження їхнього впливу, виявлення сильних сторін і зіставлення їх з ринковими можливостями, визначення слабких сторін та розроблення стратегічних напрямів їх подолання, виявлення конкурентних переваг та формування її стратегічних пріоритетів.
SWOT-аналіз стану підприємницького середовища в місті
Сильні сторони |
Слабкі сторони |
1. Швидка реакція бізнесу на нові потреби ринку, зміну попиту. 2. Відсутність тиску з боку місцевої влади та її налаштованість на розвиток підприємництва в місті. 3. Забезпечення прозорості, гласності та відкритості при прийнятті регуляторних актів. 4. Наявність вільних площ для використання в підприємницькій діяльності. 5. Діюча міська рада підприємців при Каховській міській раді та громадських організацій підприємців. 6. Сприятлива екологія. 7. |
1. Галузевий розподіл схиляється у бік торгівлі, а не виробничої сфери, де потрібний значний фінансовий капітал та більш вищий рівень економічних ризиків. 2. Рівень інфраструктури підтримки підприємництва не відповідає сучасним вимогам та технологіям. 3. Високі відсоткові ставки за користування кредитами для суб’єктів підприємницької діяльності 4. Відсутність в місті договорів щодо державно-приватного партнерства. 5. Застаріла матеріально-технічна, технологічна база, комунікаційні мережі 6. Слабка туристична інфраструктура. 7. Недостатнє використання земельних та майнових ресурсів для ведення бізнесу. 8. Слабка підготовка професійних кадрів та невідповідність між попитом та пропозицією на місцевому рівні ринку праці 9. Недостатньо активна позиція підприємців та їх об’єднань у обговоренні проектів місцевих нормативно-правових актів. 10. Недостатня кваліфікація працівників. |
Можливості |
Загрози |
1. Зацікавленість інвесторів в наявних непрацюючих виробничих комплексах 2. Активізація розвитку туристичної галузі. 3.Використання енергозберігаючих технологій на підприємствах міста. 4. Переведення процедури реєстрації, перереєстрації та скасування реєстрації в режим он-лайн. 5. Забезпечення вільного доступу суб’єктів підприємництва до участі в конкурсних торгах з проведення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти через електронну систему “PROZORRO”. 6. Професійна підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації безробітних, орієнтована на мале та середнє підприємництво. 7. Формування позитивного іміджу міста шляхом участі у різноманітних ярмарках, виставках тощо та виготовлення інформаційних буклетів. 8. Розвиток системи державних замовлень. |
1.Відсутність прогресивних змін в законодавстві в питаннях підприємницької діяльності. 2. Занепад існуючого виробництва через відсутність інвестицій, ринків збуту, застарілу матеріально-технічну базу, кваліфікованої робочої сили. 3. Високі штрафи за порушення вимог трудового законодавства. 4. Інфляція. 5. Низька купівельна спроможність населення. 6. Нестабільність валюти 7. Недостатній рівень маркетингу. 9. Ймовірна наявність конкуренції сусідніх міст. 10. Політична нестабільність. 11. Зменшення чисельності населення. |
3.МЕТА ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
3.1. МЕТА ПРОГРАМИ
Головною метою Програми є забезпечення реалізації державної політики підтримки підприємництва та створення на рівні міста сприятливих організаційно-економічних умов для реалізації конституційного права громадян на підприємницьку діяльність, підвищення економічних показників розвитку міста, забезпечення зайнятості населення, формування середнього класу, досягнення балансу інтересів суб’єктів господарювання та влади.
3.2. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
- проведення роботи щодо легалізації трудових відносин та оплати праці на малих та середніх підприємствах;
- сприяння залученню інвестицій в економіку міста, підтримання інвестиційно- інноваційної діяльності суб’єктів підприємництва;
- сприяння формуванню розвитку інфраструктури підтримки підприємництва;
- наповнення бюджетів всіх рівнів;
- систематичне інформування про грантові та кредитні програми, спрямовані на розвиток бізнесу;
- залучення суб’єктів малого і середнього бізнесу до участі в проектах з підвищення енергоефективності, використання відновлюваних джерел енергії, розвитку екологічно орієнтованої економіки тощо;
- створення сприятливого середовища для розвитку молодіжного підприємництва;
- зміцнення соціального статусу, підвищення престижу підприємництва.
4. ОРГАНІЗАЦІЯ І КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ
Координацію діяльності, пов’язаної з виконанням Програми, здійснює виконавчий комітет Каховської міської ради.
Основні заходи Програми можуть коригуватися виконавчим комітетом міської ради з урахуванням соціально – економічної ситуації, щорічного затвердження бюджету, у випадках змін законодавчих та нормативних актів, як державного так і місцевого рівня.
5. Заходи, спрямовані на реалізацію міської програми розвитку
малого і середнього підприємництва міста Каховки на 2020-2022 роки
№ зп |
Зміст заходу |
Виконавці |
Терміни виконання |
Джерела фінансування |
Обсяги видатків за рахунок коштів міського бюджету (тис. грн.) |
|||
2020 |
2021 |
2022 |
||||||
1. Реалізація регуляторної політики, удосконалення процесу надання адміністративних послуг |
||||||||
1.1. |
Реалізація регуляторної політики відповідно до Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” |
Розроблення та затвердження плану підготовки проектів регуляторних актів на наступний календарний рік, оприлюднення його на веб - сайті міської ради |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
Щороку до 15 грудня |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
Забезпечення загального методичного супроводу регуляторних органів шляхом розробки і розповсюдження методичних та інформаційних матеріалів з практичних аспектів реалізації регуляторної діяльності |
Відділ економіки, комунального майна та землі, юридичний відділ |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
||
Перегляд чинних нормативно-правових актів на предмет їхньої лояльності до бізнесу, а також їх зміни або скасування тих, які реально перешкоджають розвитку підприємницької діяльності |
Відділ економіки, комунального майна та землі, відділи та управління Каховської міської ради |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
||
Забезпечення оприлюднення у друкованих засобах масової інформації прийнятих регуляторних актів |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
||
Організація та проведення спеціалізованих тренінгів, круглих столів, семінарів для фахівців міської ради та виконавчих органів міста з питань реалізації державної регуляторної політики та практичного застосування норм регуляторного законодавства |
Відділ економіки, комунального майна та землі, юридичний відділ |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
- |
- |
- |
||
1.2. |
Підвищення ефективності роботи Центру надання адміністративних послуг та забезпечення підтримки підприємництва |
Забезпечення вільного доступу фізичних та юридичних осіб до інформації стосовно отримання адміністративних послуг |
Центр надання адміністративних послуг |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
Запровадження електронного документообігу між ЦНАП та суб’єктами надання адміністративних послуг. Запровадження системи надання електронних послуг для бізнесу |
Центр надання адміністративних послуг |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
15,0 |
15,0 |
15,0 |
||
Участь адміністраторів ЦНАП у навчанні та підвищенні кваліфікації |
Центр надання адміністративних послуг міської ради |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
|||||
Покращення матеріально — технічного забезпечення для спрощення та скорочення процедури отримання інформаційно — консультаційних послуг. Забезпечення необхідним програмним забезпеченням, оновлення матеріально-технічної бази (придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю) |
Центр надання адміністративних послуг, відділ економіки, комунального майна та землі, |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
20,0 |
20,0 |
20,0 |
||
Організація та проведення комплексного соціологічного опитування підприємців з вивчення бізнес-клімату в регіоні |
Відділ економіки, комунального майна та землі, Центр надання адміністративних послуг |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
||
2. Промоція місцевого бізнес - потенціалу |
||||||||
2.1. |
Інвестиційна підтримка |
Участь делегацій міста (у т. ч представників малих підприємств) у публічних заходах економічного та інвестиційного спрямування |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
Залучення бізнес-партнерів для малих підприємств міста із числа зацікавлених інвесторів міст Європейського союзу. Вивчення умов ведення бізнесу та досвіду співпраці органів місцевого самоврядування та бізнес – спільноти у країнах Європейського союзу . Ознайомлення з практиками міст зарубіжних країн (м.Олешниця (Польща), м.Преслав (Болгарія)) щодо передових методів та технологій підтримки малого та середнього підприємництва. (Оплата послуг з послуг на період проведення заходу (сніданки, кава-брейкта інше)) |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
||
Створення на сайті міської ради розділу «Інвестуйте в Каховку», його наповнення та супроводження, розміщення відповідної інформації у мережі Інтернет |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
||
2.2. |
Підняття престижності та значимості підприємця. |
Відзначення кращих суб'єктів господарювання міста до Дня підприємця, (за окремо визначеними критеріями), за результатами проведених конкурсів між різними категоріями суб'єктів господарювання |
Відділ економіки, комунального майна та землі, Рада підприємців м. Каховки |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
Сприяння залученню молоді та стартаперів до відкриття власної справи з подальшою підтримкою консультантів (менторів) з приватного сектору, органів державної влади та інститутів громадянського суспільства |
Відділи та управління Каховської міської ради, інші організації |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
||
3. Ресурсна та інформаційна підтримка удосконалення інфраструктури підтримки підприємництва |
||||||||
3.1. |
Забезпечення доступу суб’єктів малого та середнього підприємництва до фінансових, матеріальних та інвестиційних ресурсів |
Надання фінансової підтримки незайнятому населенню через виплату одноразової допомоги з безробіття для започаткування власної справи |
Міськрайонний центр зайнятості |
2020-2022 роки |
У межах кошторису виконавців |
- |
- |
- |
Інформаційно-консультаційна підтримка підприємців – початківців шляхом видання та розповсюдження інформаційних, довідкових, методичних матеріалів, поліграфічної продукції, соціальної реклами на актуальні теми з питань підприємництва |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
||
Проведення професійних тренінгів для представників бізнесу з метою підвищення певних навичок та вмінь для успішного ведення підприємницької діяльності в місті. |
Відділ економіки, комунального майна та землі, Херсонська торгово-промислова палата (за згодою), інші організації |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
||
Проведення ряду тренінгів для СПД для різних груп підприємців (жінки, молодь, ВПО тощо) щодо підвищення певних навиків та вмінь, зокрема з питань взаємовідносин СПД з контролюючими органами, подачі он-лайн звітності, використання можливостей участі у державних закупівлях, започаткування власної справи тощо. |
Міськрайонний центр зайнятості, відділ економіки, комунального майна та землі, інші організації |
2020-2022 роки |
У межах кошторису виконавців |
- |
- |
- |
||
3.2. |
Формування стимулюючих механізмів ресурсної підтримки малого і середнього бізнесу |
Передача майна в оренду, організація проведення конкурсів на право укладання договорів оренди нежилих приміщень, аукціонів з продажу об’єктів комунальної власності територіальної громади |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
Надання в оренду та продаж вільних земельних ділянок міської громади для здійснення господарської діяльності суб’єктами малого та середнього підприємництва |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
||
Підвищення інформованості суб’єктів малого і середнього підприємництва про участь у публічних закупівлях як постачальників |
Відділи та управління Каховської міської ради |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
||
Формування та оновлення бази даних про інвестиційні та інноваційні проекти суб’єктів малого підприємництва з метою пошуку потенційних інвесторів |
Відділ економіки, комунального майна та землі |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |
||
3.3. |
Забезпечення розвитку ефективного державно-приватного діалогу |
Організація та проведення за участю Ради підприємців міста зустрічей з суб'єктами господарювання та органами державного нагляду (контролю) з метою обговорення нагальних проблем та пошуку шляхів їх розв'язання Обговорення змін до чинного законодавства. |
Відділ економіки, комунального майна та землі, Рада підприємців м. Каховки |
2020-2022 роки |
Міський бюджет |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
Захист прав суб'єктів господарювання, консультування за принципом “швидкої допомоги” |
Відділ економіки, комунального майна та землі, Рада підприємців м. Каховки, інші організації |
2020-2022 роки |
Не потребує фінансування |
- |
- |
- |