ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 9

Розглянувши підготовлений відділом містобудування та архітектури Каховської міської ради проект Програми розвитку молодіжного житлового кредитування у м.Каховка на 2019 – 2022 роки, керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування», відповідно до Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013 – 2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 967, постанови Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року № 148 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2016 – 2020 роки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», програми розвитку молодіжного житлового кредитування у Херсонській області на 2019 – 2022 роки, затвердженої рішенням XIX сесії Херсонської обласної ради VII скликання від 26 липня 2018 року № 944, схвалену рішенням виконавчого комітету Каховської міської ради від 16.04.2019 р. № 105, міська рада

ВИРІШИЛА :

1. Затвердити міську Програми розвитку молодіжного житлового кредитування на 2019 - 2022 роки (додається).

2. Фінансовому управлінню міської ради (Гончаров О.А.) передбачити в міському бюджеті на 2019 рік кошти для фінансування Програми.

3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну депутатську комісію з питань містобудування, земельних відносин та використання майна територіальної громади міста (Гончарова Т.С.).

Міський голова А.А. Дяченко

ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення міської ради

від _______ №______

ПРОГРАМА

розвитку молодіжного житлового кредитування у м. Каховка

на 2019 – 2022 роки

I. Паспорт Програми

1.

Ініціатор розроблення Програми

Каховська міська рада

2.

Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми

Державна програма забезпечення молоді житлом на 2013 – 2020 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 967;

Постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року № 148 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2016 – 2020 роки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»;

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року № 230-р «Про схвалення Концепції Державної соціальної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року», від 03 квітня 2017 року № 275-р «Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік»,

від 28 березня 2018 року № 244-р «Про затвердження плану пріоритетних дій Уряду на 2018 рік»;

Постанова Верховної Ради України від 23 лютого 2017 року № 1908 «Про Рекомендації парламентських слухань про становище молоді в Україні на тему: «Ціннісні орієнтації сучасної української молоді»;

Програма розвитку молодіжного житлового кредитування у Херсонській області на 2019 – 2022 роки, затверджена рішенням XIX сесії Херсонської обласної ради VII скликання від 26 липня 2018 року № 944.

3.

Розробник Програми

Відділ містобудування та архітектури;відділ економіки, комунального майна та землі;

відділ міського господарства, надзвичайних ситуацій, обліку житла Каховської міської ради

4.

Співрозробники Програми

Херсонське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

5.

Відповідальний виконавець Програми та головний розпорядник коштів

Виконавчий комітет Каховської міської ради

6.

Співвиконавці програми

Відділ містобудування та архітектури,

відділ економіки, комунального майна та землі, відділ міського господарства, надзвичайних ситуацій, обліку житла Каховської міської ради;

Херсонське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», громадяни, забудовники, підприємства та організації всіх форм власності

7.

Термін реалізації Програми

2019 – 2022 роки 

8.

Перелік бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми

Бюджет м.Каховка

9.

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього,

у тому числі за рахунок коштів:

2019 – 2022 роки – 24,4 млн грн

9.1.

Бюджет м. Каховка

2019 – 2022 роки – 23,0 млн грн

9.2.

власні кошти громадян

2019 – 2022 роки – 1,4 млн грн

II. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

Відповідно до законодавства України молодим громадянам забезпечується рівне з іншими громадянами право на житло. Однак у зв’язку з тим, що ринок житла доступний переважно для громадян з високим рівнем доходів, більшість молодих сімей, особливо тих, які мають дітей, а також учасників та родин загиблих у зоні проведення антитерористичної операції на Сході України (далі – АТО), одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, не мають можливості придбати житло за власні кошти. До того ж масове виведення банків з ринку, відсутність доступних умов банківського іпотечного кредитування фактично виключає на теперішній час банківські установи з переліку партнерів для забезпечення громадян доступним житлом.

Розв’язання житлової проблеми молоді – це одна з головних умов повноцінного та гармонійного розвитку особистості, підвищення демографічної активності та, як наслідок, сталого економічного розвитку територій і збереження людського капіталу.

Створення необхідних умов для розвитку, накопичення людського капіталу м. Каховки сприятиме зменшенню міграції молоді до інших регіонів та держав і в найближчому майбутньому скороченню дефіциту кадрів у м. Каховка.

Станом на 31 грудня 2018 року в м. Каховка на квартирному обліку як такі, що потребують поліпшення житлових умов, перебували 277 сімей та одиноких громадян (з них віком до 35 років - 119): на державному обліку 35 сімей, соціальному обліку 28 сімей, учасники АТО 10 сімей.

Більшість сімей та одиноких громадян, що потребують поліпшення житлових умов, не мають можливості отримати доступ на ринок житла без бюджетної підтримки, тому проблема забезпечення молодих сімей житлом є дуже гострою у м. Каховка.

Важливе значення у забезпеченні житлом громадян відіграють цільові державні програми, однак, вони не в змозі в повному обсязі вирішити житлові проблеми молодих сімей, одиноких молодих громадян, багатодітних родин, учасників антитерористичної операції та членів їх сімей та інших категорій громадян. Питання потребує підтримки шляхом залучення бюджетних коштів на місцевому рівні.

Ця Програма спрямована не лише на поліпшення житлових умов мешканців м. Каховка, а й на стабілізацію соціально-демографічної ситуації в регіоні шляхом стимулювання народжуваності та збереження людського потенціалу. У рамках реалізації Програми передбачається покращити стан забезпечення населення, яке на законних підставах потребує поліпшення житлових умов, якісним та доступним житлом завдяки подальшому розвитку механізму пільгового молодіжного кредитування будівництва (реконструкції) та придбання доступного житла.

Важливість будівництва нового житла пов’язана ще й з тим, що більша частина нинішнього житлового фонду уже сьогодні перебуває у незадовільному стані і потребує капітального ремонту, як самих будинків, так і всіх комунікацій.

III. Визначення мети Програми

Метою Програми є створення належних умов для підвищення рівня забезпечення житлом громадян м. Каховки, які згідно із законодавством визнані такими, що потребують поліпшення житлових умов, у тому числі на першочергових засадах – учасників антитерористичної операції та їхніх сімей, сприяння стабілізації соціально-демографічної ситуації в м. Каховці, оптимізація внутрішніх ресурсів та залучення зовнішніх інвестицій, створення в місті сприятливих умов для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом, у тому числі вдосконалення механізмів придбання житла, розвитку іпотечного житлового кредитування, системи молодіжних житлових комплексів та інших форм участі молоді в організації будівництва (придбання) житла, тобто створення необхідних умов для розвитку, накопичення людського капіталу області шляхом забезпечення потреб регіонального ринку житла.

Однією з основних переваг Програми є можливість реінвестування коштів, виділених для кредитування молодіжного житлового будівництва, шляхом їхнього повернення до державного та міського бюджетів і подальшого використання для розвитку Програми.

IV. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми,

обсягів та джерел фінансування. Строки та етапи виконання Програми

Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми

Проблему передбачається розв’язати шляхом зменшення вартості будівництва житла для молоді, розвитку різних форм участі молоді в організації будівництва (придбання) житла.

У державній житловій політиці спостерігається перехід від безоплатного надання житла громадянам до його придбання за рахунок власних коштів і бюджетної підтримки. Іпотечне довгострокове (до 30 років) житлове кредитування для багатьох родин залишається єдиним можливим варіантом поліпшення житлових умов. Тим більше, існує можливість реалізації в рамках Програми адресного підходу надання фінансової підтримки молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам.

Пільгові молодіжні житлові кредити відповідно до Програми надаються згідно з умовами Положення про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 2001 року № 584 (далі – Положення).

Учасниками Програми можуть бути молоді сімї/одинокі молоді громадяни, які мають зареєстроване місце проживання у м.Каховка та перебувають на квартирному обліку як такі, що потребують поліпшення житлових умов та відповідно до Положення зареєстровані в рейтингу кандидатів на отримання пільгових довготермінових кредитів у Херсонському регіональному управлінні Держмолодьжитла (далі – Кандидати).

Визначення рейтингу Кандидата в позичальники здійснюється відповідно до Інструкції про порядок визначення переваги в наданні пільгових довготермінових кредитів молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла, затвердженої наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 26 жовтня 2005 року № 2488 та рішенням правління Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" від 25 серпня 2005 року № 30.

Надання кредитів за рахунок коштів бюджету м.Каховка, які профінансовано на реалізацію завдань Програми, здійснюється відповідно до черговості у рейтингу Кандидатів, які перебувають на квартирному обліку у м.Каховка (на першочергових засадах – учасники антитерористичної операції та їх сім'ї).

Надання Кандидатам кредитів за рахунок коштів профінансованих з державного бюджету та Херсонського обласного бюджету відбувається відповідно до їх загальної черговості у рейтингу (на першочергових засадах – учасники антитерористичної операції та їх сім'ї).

Додатково до передбачених Положенням пільг на дітей, учасникам АТО та їхнім родинам (на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і які потребують поліпшення житлових умов відповідно до чинного законодавства), які отримали за рахунок коштів Каховського міського бюджету пільгові кредити на будівництво (реконструкцію) і придбання житла у м. Каховка, надається пільга на погашення залишку суми зобов’язань за кредитом у розмірі 25 % цього залишку.

Статус осіб, зазначених у цьому абзаці, підтверджується визначеними чинним законодавством України документами.

Пільгові кредити можуть бути надані на будівництво (реконструкцію) та придбання житла в житлових об’єктах, що будуються у рамках Програми у м. Каховка та у визначених випадках включені Держмолодьжитлом до Переліку об’єктів житлового будівництва, на будівництво (реконструкцію) житла в яких можуть спрямовуватися кредитні ресурси Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», згідно з Положенням.

Пропозиції до переліку об’єктів житлового будівництва у рамках Програми на 2019 – 2022 роки :

- добудова об’єкту незавершеного будівництва житлового призначення з прилеглою земельною ділянкою – 35-квартирного житлового будинку по вул. Айвазовського (ст.н. П.Морозова), 1 «б», площею житла 3,7 тис. кв.м;

- добудова об'єкту незавершеного будівництва житлового призначення з прилеглою земельною ділянкою – 25-квартирного житлового будинку по вул. Айвазовського (ст.н. П.Морозова), 1 «а», площею житла 1,1 тис. кв.м;

- комплексна забудова багатоквартирними житловими будинками з об’єктами соціально – побутового та спортивно – оздоровчого призначення на суміжних з вказаними об’єктами, вільних від забудови земельних ділянках.

Пропозиції формуються на підставі клопотань забудовників, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, поданих разом з пакетом відповідних документів, передбачених Положенням, до Херсонського регіонального управління Держмолодьжитила.

Після розгляду вичерпного пакета документів щодо зазначених об’єктів, наданого до Держмолодьжитла, у разі прийняття рішення про включення їх до Переліку об’єктів житлового будівництва, затвердженого Держмолодьжитлом на відповідний рік, згідно з нормами чинного законодавства на такі об’єкти можуть спрямовуватися кошти, передбачені цією Програмою.

У ході реалізації Програми зазначений перелік може бути доповнено новими об’єктами або виключено з нього завершені будівництвом об’єкти.

Також, серед додаткових шляхів розв’язання проблеми визначено розвиток будівництва для забезпечення молоді житлом та популяризація Програми в засобах масової інформації.

В рамках зазначеного планується забезпечити:

- пошук перспективних об’єктів незавершеного будівництва, вільних земельних ділянок з інженерними мережами й інших активів для можливого використання в рамках реалізації Програми;

- залучення забудовників, які мають високу ділову репутацію, стійке фінансово-економічне становище, досвід участі у державних та відповідних місцевих житлових програмах, відповідально ставляться до виконання взятих на себе зобов’язань, а також нових об’єктів житлового будівництва;

- опрацювання та реалізація механізму будівництва в рамках Програми індивідуальних житлових будинків на земельних ділянках, отриманих родинами учасників АТО на території м. Каховка;

- проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з населенням щодо умов можливої участі у Програмі: проведення засідань за «круглим столом», участь у телепередачах, виготовлення та розповсюдження буклетів, розміщення інформації на сайті Херсонського регіонального управління Держмолодьжитла (http://www.khn.molod-kredit.gov.ua/), у першу чергу з учасниками АТО, громадянами інших пільгових категорій, з метою вирішення їхніх житлових проблем.

Виконання Програми сприятиме створенню умов для формування активної життєвої позиції молоді, розв’язанню її житлових проблем, поліпшенню демографічної ситуації в м. Каховці, створенню необхідних умов для розвитку, накопичення людського капіталу м. Каховка шляхом забезпечення потреб регіонального ринку житла, а також оптимізації внутрішніх і залученню зовнішніх інвестицій, впровадженню екологічних та енергозберігаючих технологій.

Крім того, інвестиції у розбудову населених пунктів сприяють не лише відродженню будівельної галузі м.Каховка та розвитку суміжних галузей, а й розв’язанню соціальних проблем громадян, зокрема щодо забезпечення житлом, та збереженню робочих місць з одночасним скороченням витрат держави на виплату допомоги по безробіттю.

Обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів бюджету м. Каховка (додаток 1), державного, обласного та інших місцевих бюджетів (в межах наявних фінансових ресурсів), інших не заборонених законодавством України джерел, у тому числі власних коштів громадян, кредитів банківських та інших фінансових установ, грантів міжнародних організацій і фондів.

При здійсненні розрахунків обсягів фінансування Програми застосовано середню опосередковану вартість 1 кв.м загальної площі житла за відповідний рік та середню норму забезпечення житлом сімей із трьох осіб у розмірі 62,5 кв.м.

На фінансування витрат, пов’язаних з наданням та обслуговуванням кредитів, Херсонському регіональному управлінню Держмолодьжитла спрямовується 6 % від передбаченого обсягу кредитних ресурсів на відповідний рік. Кошти на фінансування витрат, пов’язаних з наданням та обслуговуванням кредитів, перераховуються Херсонському регіональному управлінню Держмолодьжитла одночасно з коштами, що спрямовуються на надання кредитів.

Прогнозні обсяги та джерела фінансування Програми наведені в додатку 1.

Програма реалізовується в один етап протягом 2019 – 2022 років.

V. Перелік завдань Програми та результативні показники

Для досягнення реалізації мети Програми основним завданням Програми визначено формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами.

На виконання основного завдання Програми планується здійснити наступні заходи:

надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла;

пріоритетне залучення до участі у Програмі учасників АТО та їх родин та надання їм передбачених Програмою пільг за рахунок коштів бюджету м. Каховки на погашення частини суми зобов’язань за наданими їм на будівництво (реконструкцію) та придбання житла пільговими довготерміновими кредитами;

реінвестування повернутих коштів для надання нових кредитів з метою додаткового забезпечення молоді житлом.

Для комплексного та всебічного здійснення оцінки виконання Програми визначені наступні результативні показники:

показник витрат (ресурсне забезпечення Програми) – бюджет м. Каховка, кошти небюджетних джерел (власні кошти громадян та інше);

показники продукту – кількість громадян (сімей), які отримали пільгові довготермінові кредити на будівництво (реконструкцію) та придбання житла; кількість учасників АТО та сімей, які отримали пільгові довготермінові кредити на будівництво (реконструкцію) та придбання житла; кількість сімей, які отримали кредити за рахунок реінвестування повернутих коштів; площа отриманого жила такими громадянами;

показники ефективності – середній розмір кредиту на 1 громадянина/сім’ю;

показник якості – частка молодих сімей та одиноких громадян, які отримають житло в рамках Програми, до тих, які фактично обліковуються на квартирному обліку.

Результативні показники з розбивкою за роками наведені у додатках 1 та 2 до Програми.

За період дії Програми, за умови її належного фінансування з бюджету м. Каховка, планується вирішити житлові потреби 38 молодих сімей та одиноких молодих громадян, які перебувають на квартирному обліку як такі, що потребують поліпшення житлових умов, (в тому числі 8 сімей учасників АТО), та дозволить проінвестувати будівництво квартир площею житла майже 2,4 тис. кв. м.

VI. Напрями діяльності та заходи Програми

Напрями діяльності та заходи Програми наведені в додатку 2 до Програми.

VII. Координація та контроль за ходом виконання Програми

Координація діяльності державних замовників і виконавців у сфері молодіжного житлового кредитування здійснюється Державним фондом сприяння молодіжному житловому будівництву та його Херсонським регіональним управлінням у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Контроль за виконанням Програми здійснює виконавчий комітет Каховської міської ради.

Херсонське регіональне управління Держмолодьжитла надає інформацію про стан реалізації заходів Програми Виконавчому комітету Каховської міської ради для подальшого інформування в установленому порядку Каховської міської ради двічі на рік.

Додаток 1

до Програми

Ресурсне забезпечення програми розвитку молодіжного житлового

кредитування у м. Каховка на 2019 – 2022 роки

тис. грн.

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми

у тому числі за роками:

Усього витрат на виконання Програми

2019

2020

2021

2022

Обсяг ресурсів, усього,

у тому числі:

5 300,0

5 825.0

6 375.0

6 900.0

24 400.0

бюджет м. Каховка

5 000,0

5 500,0

6 000,0

6 500,0

23 000,0

власні кошти громадян

300,0

325,0

375,0

400,0

1 400.0

Додаток 2

до Програми

Напрями діяльності та заходи програми розвитку молодіжного житлового

кредитування у м. Каховка на 2019 – 2022 роки

з/п

Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання)

Перелік заходів Програми

Строк виконання заходу

Виконавці

Джерела фінансування

Орієнтовні обсяги фінансування (вартість), тис.грн,

у тому числі:

Очікуваний результат

(в натуральних вимірниках)*

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

Формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами

1.1. Надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла

Протягом

2019 – 2022 років

Виконавчий

комітет Каховської міської ради,

Херсонське регіональне управління Держмолодь-житла

Рік

Обсяг фінансу-

вання

Кількість громадян (сімей), які отримали пільгові довго-термі-нові кредити

площа отри-маного житла такими грома-дянами

(кв.м)

Серед-ній розмір кредиту на

1 сім’ю (тис.грн)

Частка молодих сімей та одиноких громадян, які отримають житло за Програмою, до тих, які обліковуютьсяна квартир.

обліку (%)

Бюджет

м. Каховка **

2019

2020

2021

2022

4 000,0

4 400,0

4 800,0

5 250,0

7

7

8

8

437,5

437,5

500,0

500,0

521,3

552,0

582,7

613,4

5,9

5,9

6,7

6,7

Власні кошти громадян

2019

2020

2021

2022

300,0

325,0

375,0

400,0

1.2.Пріоритетне залучення до участі у Програмі учасників АТО та їх родин та надання їм передбачених Програмою пільг за рахунок коштів бюджету м.Каховки на погашення частини суми зобов’язань за наданими їм на будівництво (реконструкцію) та придбання житла пільговими довготерміновими кредитами

Протягом

2019 – 2022 років

Виконавчий комітет Каховської міської ради,

Херсонське регіональне управління Держмолодь-житла

Бюджет

м. Каховка

2019

2020

2021

2022

1000,0

1100,0

1200,0

1250,0

Розв’язання проблеми забезпечення житлом учасників АТО та їхніх сімей:

для 2 сімей, житлова площа – 125 кв.м

для 2 сімей, житлова площа – 125 кв.м

для 2 сімей, житлова площа – 125 кв.м

для 2 сімей, житлова площа – 125 кв.м

1.3. Реінвестування повернутих коштів на надання нових кредитів з метою додаткового забезпечення молоді житлом

Протягом

2019 – 2022 років

Виконавчий комітет Каховської міської ради,

Херсонське регіональне управління Держмолодь-житла

Кошти небюджетних джерел (погашення позичальниками платежів за кредитом та відсотків)

2019-2022

***

Реінвестовані до обласного бюджету кошти в межах повернутих позичальниками кредитів та відсотків за ними будуть спрямовані на надання нових кредитів.

*при здійсненні розрахунків показників застосовано середню опосередковану вартість 1 кв.м загальної площі житла за відповідний рік та середню норму забезпечення житлом сімей із трьох осіб у розмірі 62,5 кв.м.

**з урахуванням сум реінвестування за відповідний період

***реінвестовані кошти враховано в обсягах фінансування з бюджету м. Каховки за відповідний період (кошти спеціального фонду)